FANDOM

  • Hellvi Toresson som Björnen Björn
  • Ellen Edman som Björnen Björn
  • Jakob Fundberg som Björnen Björn
Namn: Björn

Född: 5 augusti 2003

Yrke: Björn

Bor i: Sagovärlden

Far: Pappa Björn

Mor: Mamma Björn

Syskon: 3 bröder

Spelas av: Jakob Fundberg & Ellen Edman

Björnen Björn är född i Sagovärlden i en stor familj. Han är väldigt snäll, och tycker om att vara med sagofigurerna. Han är väldigt klumpig, och pratar inte så mycket utan ger mest ifrån sig små läten. Det är bara sagofigurerna som kan förstå vad Björn säger, för att i vanliga världen så kan ju inte björnar tala alls med människor. Men sagofigurerna som lever på fantasin från Fantasins källa har fått dem egenskaperna att kunna tala med vad som helst t.ex. djur, blommor, stenar och liknande. Björn är väldigt stor och väldig mysig att krama. När Svante Patronus, som är maffiabossen på andra sidan av portalen som ligger mellan dem båda världarna, ser Björn som utan att veta om det gått ut genom portalen, och Svante lurar med sig honom. Björn låses in i en stor bur, och flera i maffian försöker få ut något från björnen, utan framgång. När en av Björns kompisar, honungshumlan Klumpen blir fångad så hör björnen hur Klumpen berättar om Fantasins källa. Senare så släpper en i maffian, Michael Carucko ut Klumpen och Björn. När dem kommer tillbaka till Sagovärlden så tar sig björnen hem till sin familj.

Annat

Björnen spelas både av Jakob och Ellen. Jakob spelar björnen i början, och Ellen i dem flesta scenerna då Jakob spelar Anthon i Maffiavärlden. Den allra första björnen som var med i improvisationerna var en stor blå björn, men nu har den blivit en brunbjörn.

Slumpartad wiki