FANDOM

Fantasins källa är pjäsen som spelas av teatergruppen på Kulturskolan Mazetti. Pjäsen skrevs av teaterledaren Ulf Berg, efter ett antal improvisationscener som gruppen skapade. Föreställningen har premiär för skolor den 9 maj 2011, och därefter kommer två föreställningar till, varav den andra också spelas den 9 maj samt en kvällsföreställning den 18 maj.

Roller i ordning:Redigera

Alexandra: Stella Pålsson

Den galna hattmakaren Bob: Ellen Edman

Älvan Älva: Lina Shideda

Björnen Björn: Jakob Fundberg, Ellen Edman & Hellvi Toresson

Inna: Olivia Wellgren

Minna: Maria Stenström

Klumpen: Hanna Härle

Svante Patronus: Tim Ohlsson

Michael "Pinsam" Carucko: Kevin Mohlin

Anthon Patronus: Jakob Fundberg

Rafina Carucko: Hellvi Toresson

ScenerRedigera

Scen 1: Presentation av Sagovärlden och dess invånare

Flera av sagofigurerna presenteras. Den galna hattmakaren Bob (Ellen Edman) tar hand om Fantasins källa, Björnen Björn (Jakob Fundberg) och Älvan Älva Lina Shideda) tittar på. Inna (Olivia Wellgren) och Minna (Maria Stenström) har svårt att komma på vad dem ska göra. Klumpen (Hanna Härle) kommer springande ner från en kulle, och visar att hen har gått ner i vintern. Inna och Minna retas och säger att man fortfarande ser kurvorna. Berättaren (Stella Pålsson) förklarar att det finns många fler sagofigurer, och när hon precis ska fortsätta kommer någon och sätter en hand över hennes mun. Himlen blir mörkare och mörkare, och sagofigurerna blir rädda.

Scen 2: Presentation av den undre, brottsliga världen

Svante Patronus (Tim Ohlsson) sitter i en stor fåtölj. In kommer Alexandra (Stella Pålsson) och städar. Hon presenteras som den svagaste på hela stället, och Svante berättar även om den dagen han hittade henne utanför porten. Sedan kommer Michael Carucko (Kevin Mohlin), som med sina intressen av sin frisyr och sina kläder kallas för Pinsam. Michael är son till kokerskan Rafina Carucko (Hellvi Toresson). Svante har en son som heter Anthon Patronus (Jakob Fundberg).Svante vill att Anthon ska bli maffiaboss och ta över hans företag, på samma sätt som Svante hade tagit över sin far. Svante berättar om att han är så trött på sagofigurerna, som hoppar runt på varenda TV-program och i varje tidning och att han skulle vilja förgöra dem. Rafina kommer in med en dammsugare mitt i deras diskussion, och sätter sig i Svantes fåtölj för att få massage, vilket Svante inte uppskattar. Sedan reser sig Rafina upp och säger att hon ska resa till sin mor i Kiruna.

Scen 3: Teparty hos Bob

Bob (Ellen Edman) har bjudit på tekalas, men munterheten är inte på topp hos gästerna. Minna (Maria Stenström) är sugen på något sött, men det ända Bob har att erbjuda är slabb, vilket tydligen Minna är inte så förtjust i. Den andra gästen är Älvan Älva (Lina Shideda). Då kommer Klumpen (Hanna Härle) in, och berättar saker som inte alls går att förstå. Då kommer Inna (Olivia Wellgren) och berättar att två människor har tagit Björn.

Scen 4: Svante har en plan

Anthon (Jakob Fundberg) sitter och försöker få Björnen ( Ellen Edman) att berätta något, men det ända som hörs är björnljud. Då kommer Svante (Tim Ohlsson) och säger att han har en plan på hur dem ska förgöra Sagovärlden. Han tar fram en stor låda med vapen, och ger Anthon ett vapen. Pinsam ( Kevin Mohlin) är på väg med då Svante säger åt honom att stanna kvar för att vakta björnen. När dem har gått så kommer Rafina (Hellvi Toresson). Hon frågar Alexandra (Stella Pålsson) och Pinsam om vart dem skulle, och dem berättar att dem skulle till Sagovärlden. Då säger Rafina att hon ska resa iväg. Alexandra tycker att dem kan gå därifrån, för att hon tycker att dem ska se vad Anthon och Svante ska göra.

Scen 5: Klumpen känner sig utanför

Minna (Maria Stenström) retar Inna (Olivia Wellgren) med att slåss. Då en av tvillingarna slår sig själv på ett ställe så gör det ont på den andra på samma ställe. Inna kommer in och gör samma sak. Då kommer Klumpen (Hanna Härle) in, och Inna och Minna ser på varandra. Dem börjar snurra runt Klumpen, och peta på dennes kropp medan dem sjunger ”peta Klumpen, peta Klumpen....”. Bob ( Ellen Edman) kommer in. Hen har sytt två hattar i konstiga former. Inna springer iväg för att visa alla andra. Klumpen känner sig utanför, och sätter sig på en sten.

Scen 6: Klumpen kidnappas

Anthon (Jakob Fundberg) och Svante (Tim Ohlsson) kommer in. Dem försöker hitta ingången där björnen kom ifrån. Pinsam (Kevin Mohlin) och Alexandra (Stella Pålsson) har följt efter, och ställer sig bakom ett träd för att lyssna. Anthon hittar portalen, men kan inte komma in. Svante försöker, med samma resultat. Sedan ser dem Klumpen (Hanna Härle) sitta ner på en sten. Svante ropar till sig Klumpen. Han frågar vad koden är för att komma in, men Klumpen svarar att det inte finns någon kod utan det ända som behöver göras det är att gå rakt igenom. Svante lurar med sig Klumpen på en liten utflykt.

Scen 7: Alexandra kommer in

Alexandra (Stella Pålsson) och Pinsam ( Kevin Mohlin) går fram mot portalen. Pinsam försöker även han att komma in, men förgäves. När Alexandra tittar in ser hon den vackra miljön, men känner en märklig känsla över att hon har varit där innan. När Pinsam säger att dem måste rappa på för att hinna före Anthon (Jakob Fundberg) och Svante ( Tim Ohlsson). När Alexandra ska vända sig om ramlar hon med halva kroppen igenom portalen. Då kommer Bob ( Ellen Edman) och ser Alexandra. Pinsam och Alexandra får då bråttom att ta sig där ifrån.

Scen 8: Bob vill gömma Fantasins källa

Det är natt i Sagovärlden. Bob ( Ellen Edman) har samlat sagofigurerna till ett möte. Hen har tagit med sig Fantasins källa. Bob förklarar att hen har sett en främling som kunnat ta sig ut och in genom portalen. Bob berättar också att dem ska vakta Fantasins källa, eftersom den verkar vara i fara. Sagofigurerna försöker komma på flera förslag om gömställe. Inna (Olivia Wellgren) föreslår att gömma den på ett moln, men det blir nedröstat eftersom dem flyttar sig. Bob föreslår att man ska gömma den i Bobs höga hatt, men det nekas också. Minna (Maria Stenström) kommer på att man ska gömma den i Minnas hemliga godis låda. Men den visas inte vara så hemlig då Inna avslöjar att Hon har tagit godis därifrån. Då kommer Minna på ännu ett förslag, och det är att gömma den i Klumpens (Hanna Härle) mage. Då dem märker att Klumpen inte är där, och dem börjar leta allihopa. Efter det bestämmer dem sig för att dela upp skift om vem som sitter och vaktar. Bob börjar medan dem andra går tillbaka till sina hus.

Scen 9: Svante förhör Klumpen genom Anthon

Klumpen ( Hanna Härle) har tagits till ett förhör, och Svante (Tim Ohlsson) använder Anthon ( Jakob Fundberg) som åklagare. Svante förklarar för Klumpen att han inte är där, utan att hen ska titta på Anthon. Svante ger Anthon frågor som han sedan ska fråga vidare till Klumpen. När dem frågar om vilka hemligheter dem har i Sagovärlden svara Klumpen "Tvillingar", och räknar sedan upp namnen på samma sett som Inna (Olivia Wellgren) och Minna (Maria Stenström) presenterades i början. Klumpen visar även någon som flyger, och säger också "Älva". Svante missförstår det hälla, och tror att Klumpen menar att det är en armé på elva tvillingpar. När Klumpen visar hattar och att dricka te, missförstår Svante det ännu mer. Han får det till att armén ska förgifta dem och ge hattar med sprängmedel. Sedan säger Svante till Anthon att han ska fråga vad som är det viktigaste i Sagovärlden. Till en början skakar Klumpen på huvudet, och sedan sätter hen händerna för munnen. Anthon blir tvungen att hålla ner händerna. Då berättar Klumpen om Fantasins källa, och Svante säger först åt Pinsam (Kevin Mohlin) att låsa in Klumpen i buren, och sedan säger han åt Anthon att hemska mot Sagovärlden för att hämta källan. Rafina (Hellvi Toresson) kommer in, och undrar efter vart dem ska. Då Pinsam och Alexandra berättar att dem skulle till Sagovärlden hämtar Rafina sin resväska och förklarar att hon ska till sin bror i Bulgarien.

Scen 10: Älva möter Svante och Anthon

Anthon ( Jakob Fundberg) och Svante (Tim Ohlsson) kommer till portalen. Dem ser älvan Älva (Lina Shideda), fast dem vet inte om vem det är. Anthon hälsar och säger att han är här med Svante. Svante försöker få Anthon att kalla honom för Sven. Älva berättar att hon sitter och vaktar Fantasins källa, och att det är så tråkigt. Svante berättar att dem kan sitta bakom portalen, där ingen kan se dem och vakta källan medan Älva kan gå och göra något kul. Älva lämnar över källan, och därefter sticker dem båda maffiamedlemmarna iväg med källan.

Scen 11: Klumpen och Björn har rymt?

I maffian försöker Pinsam ( Kevin Mohlin) och Alexandra ( Stella Pålsson) att täcka över fängelseburen. När Svante ( Tim Ohlsson) och Anthon (Jakob Fundberg) kommer, är Svante som besatt av källan. Han ber alla att lämna rummet. Dä Pinsam och Alexandra är på väg ut ser Svante att buren är tom. Pinsam och Alexandra förklarar att Klumpen och Björn har rymt. Men Svante verkar inte bry sig om det. När han än en gång säger åt dem att gå ut, lämnar dem rummet. Svante försäkra då att ingen står och tjuvkikar. Då öppnar Svante locket, och en massa ljus lyser upp mot hans ansikte. Svante får en överdos av Fantasins källa.

Scen 12: Fantasins källa är borta

Björn (Hellvi Toresson) och Klumpen (Hanna Härle) kommer tillbaka, och det blir ett stort kramkalas bland Björn, Klumpen, Inna (Olivia Wellgren) och Minna (Maria Stenström). Björn förklarar vad dem ha hört och sett i maffian. Då märker dem att Älva (Lina Shideda) inte är där. När dem ropar kommer Älva. När dem märker att hon inte har Fantasins källa, frågar dem helt enkelt var den är. Älva förklara att hon gav den till dem snälla människorna utanför portalen. Klumpen fattar att det har hänt något. Bob (Ellen Edman) springer ut och kollar efter några spår efter några människor men utan resultat. Älva känner sig besviken och lurad. Björn förklarar att han ska hem till sin familj, för att han har inte sett dem på flera veckor. Himmelen blir allt mörkare och mörkare. Bob förklarar att det bara är och vänta.

Scen 13: Nu låtsas vi att jag är kung

Svante (Tim Ohlsson) är alldeles sprallig. Han kommer in med två stolar och förklarar att dem ska ha en kunglig middag, och att han är kung och att Rafina (Hellvi Toresson) ska vara drottning. Alexandra (Stella Pålsson) berättar att Rafina är hos sin kusin i Norge. Då bestämmer Svante att Anthon (Jakob Fundberg) ska vara drottning, vilket Anthon skarpt ogillar. Svante förklarar att det är ett stort bord dukat med tallrikar och bestick i renaste guld. Sedan utnämner han Alexandra och Pinsam (Kevin Mohlin) till betjänter, och ber dem att servera gäster med låtsas mat. Då Svante blir så trött på att dem andra inte har någon fantasi, blir han plötsligt väldigt trött och går in i sin rum för att vila. Anthon, Pinsam och Alexandra försöker förstå Svantes konstiga beteende, och dem kommer fram till att allting började då han hade Fantasins källa. Rafina kommer in. Hon berättar att hela sagovärldens befolkning samt miljön håller på att dö ut. Dem andra frågar hur hon vet det. Rafina förklarar att hon är född och uppvuxen i Sagovärlden, men att hon en dag hade tröttnat och gått igenom portalen för att få mera spänning. Därefter bestämmer dem sig alla för att ta Fantasins källa och ta tillbaka den till Sagovärlden.

Scen 14: Sagovärlden håller på att dö

Alexandra (Stella Pålsson), Pinsam (Kevin Mohlin), Anthon (Jakob Fundberg) och Rafina (Hellvi Toresson) kommer fram till portalen. Rafina tar Anthon och Pinsam i handen och leder dem in i sagovärlden. När hon ska gå tillbaka för att hämta Alexandra så går hon själv igenom. I sagovärlden är allt grått och tyst. Alla sagofigurerna ligger orörda och verkar inte andas. Rafina ropar till Alexandra att hon ska öppna fantasins källa, men att se till att själv inte få en överdos. Bob (Ellen Edman) börjar röra på sig. Bob och Rafina förklarar för dem andra att dem är syskon och att det är därför Rafina har varit i sagovärlden. Inna (Olivia Wellgren) och Minna (Maria Stenström) rör på sig också. Dem blir så glada över att se varandra, och börjar lova varandra att aldrig sno godis från varandra, eller att slå sig själv så att den andra också får ont. Därefter vaknar även Älva (Lina Shideda). Men när det inte visar sig att Klumpen (Hanna Härle) vaknar, börjar alla sörja. Men som tur är så vaknar Klumpen. Då dyker Svante (Tim Ohlsson) utanför portalen. Han visar sig ledsen och hoppas att dem andra ska förstå det. Men sagofigurerna verkar inte vilja ta emot Svantes förlåtelse, eftersom dem var nära på att dö. Och maffiamedlemmarna tycker att Svante borde skämmas, för det dåliga beteende han har haft. Men det visar sig att Svante verkligen ångrar sig. Klumpen går då fram och ger sin hand för att hjälpa Svante in. Alexandra har tänkt efter på hur det kan komma sig att hon kan ta sig in och ut ur sagovärlden, och kommer fram till att hon är född i sagovärlden och att hon bestämmer sig för att inte följa med tillbaka utan att hon ska försöka hitta sina släktingar. Pinsam bestämmer sig för att följa med henne, och dem båda går. Efter det kommer Bob och bjuder alla på ett jättekalas.

Slumpartad wiki